Wat is conjunctuur?

Wat is conjunctuur? Zeker als beginnend belegger kan het enorm rendabel zijn om in te spelen op de conjunctuur. Het is namelijk een goede indicator wanneer de aandelenmarkt gaat groeien, en wanneer deze weer gaat krimpen. In deze blog wil ik jou eerst uitleggen wat conjunctuur is, vervolgens wil ik het hebben over de invloed van conjunctuur op de aandelenmarkt. Tot slot ga ik je twee voorbeelden laten zien: één van een cyclisch bedrijf en de ander van een non-cyclisch bedrijf. Als beginnend belegger weet ik zeker dat je veel nieuwe inzichten opdoet uit deze blog.

 

Ik wens je veel leesplezier toe!

Wat is conjunctuur?

Conjunctuur is kort gezegd de grootte van de productie op een bepaald moment. Dit klinkt heel simpel maar waarschijnlijk maken deze paar worden het niet direct duidelijk. Om deze reden is het goed om even onderstaande afbeelding te bestuderen:

Afbeelding: Wikipedia

In de afbeelding is de golvende lijn de conjunctuur. Zoals je ziet geeft de conjunctuur het productievolume op een bepaald moment weer. Dit betekent dus dat het productievolume heel hoog is als de conjunctuur op zijn top is (hoogconjunctuur) en dat het productievolume heel laag is als de conjunctuur zich in een dal bevindt (laagconjunctuur). Deze pieken en dalen wisselen elkaar altijd af, dit is ook wel een gegeven in de economie. Een cyclus van hoogconjunctuur naar laagconjunctuur duurt ongeveer 7 jaar.

 

Je kunt je voorstellen dat wanneer deze conjunctuur zich op zijn toppunt bevindt het heel goed gaat met de economie. Er is namelijk veel productie waardoor er veel geld in omloop is. Daarnaast is het ook zo dat wanneer de conjunctuur laag is het minder goed gaat met de economie. Een lage productie betekend immers dat er minder geld in omloop is.

Wat is de invloed van conjunctuur?

Zo, de eerste stap is gezet, jij weet nu wat conjunctuur is. Maar als beginnend belegger wil je natuurlijk weten hoe je met deze informatie geld kunt verdienen. Om deze reden zullen we hier dieper ingaan op de invloed van conjunctuur op de aandelenmarkt. Kortom, wanneer gaan de aandelen stijgen en wanneer gaan de aandelen dalen als gevolg van de conjunctuur.

 

Laten we voor dit voorbeeld even de AEX-index erbij pakken, de index waar de grootste Nederlandse beursgenoteerde bedrijven aan deelnemen. Zie de onderstaande afbeelding.

Ook in de koers van de AEX zie je duidelijke pieken en dalen, deze pieken en dalen worden veroorzaakt door de conjunctuur. Staat de AEX op zijn laagste punt, tussen 2001 & 2003 en rond 2008, dan is er sprake van laagconjunctuur. De productie is enorm laag, waardoor de economie krimpt. Dit vertaalt zich in de AEX.

Wat ik al zei is dat deze conjunctuurcyclus zich gemiddeld iedere 7 jaar afspeelt. Dit betekent dat na tijden van laagconjunctuur ook tijden van hoogconjunctuur aanbreken. Ook dit zie je terug in de koers van de AEX. Na de tijden van laagconjunctuur in 2002 & 2008 zien we dat de AEX, in tijden van hoogconjunctuur, in 2007 en in 2018 weer op zijn hoogtepunt staat.

 

Kortom, als je weet dat we nu in tijden van laagconjunctuur zitten en de verwachting is dat de economie gaat groeien, dan is het enorm aantrekkelijk om te investeren. Bij de AEX ben je dan bijvoorbeeld in staat om aandelen rond de €200,- in te kopen, om vervolgens rond €600,- weer te verkopen. Ik denk dat dit wel interessant is voor jou!

Cyclisch en non-cyclische bedrijven

Het is niet zo dat ieder aandeel meebeweegt met de conjunctuur. Er zijn namelijk ook aandelen die zich nauwelijks iets van deze conjunctuur aantrekken, maar er zijn ook bedrijven die zich extreem veel van de conjunctuur aantrekken. Dit kun je verklaren door cyclisch en non-cyclische bedrijven, ook wel de conjunctuurgevoeligheid van een bedrijf.

Conjunctuurgevoeligheid

Cyclische bedrijven zijn bedrijven waarvan de winst sterk wordt bepaald door de huidige conjunctuur. Is de conjunctuur hoog, dan zijn de winsten ook hoog. Maar is de conjunctuur laag, dan zijn we winsten ook laag.

Een ander type bedrijf is een non-cyclisch bedrijf. Het maakt hier eigenlijk niet zoveel uit in welke fase van de conjunctuur we nu zitten, dit bedrijf zal rustig, in een gematigde stijgende lijn blijven groeien.

 

Een voorbeeld van zo cyclisch bedrijf is Randstad. Dit is logisch te verklaren: Bij een afnemende conjunctuur neemt de productie af. Het gevolg hiervan is dat er minder vraag is naar personeel waardoor Randstad minder mensen kan plaatsen.

Andere bedrijven die sterk meebewegen met de conjunctuur zijn bedrijven die zich richten op luxegoederen. (Consumenten gaan bezuinigen op dure auto’s, vakanties, etc.) Deze bedrijven worden ook wel bestempeld als conjunctuurgevoelig.

Unilever versus Randstad

Een voorbeeld van een non-cyclisch bedrijf is Unilever. Ook dit is te verklaren: Unilever is een bedrijf dat zich richt op voedingsmiddelen, een primair goed. Of het nu goed of slecht gaat met de economie (hoog- of laagconjunctuur) mensen moeten toch eten. Om deze reden beweegt Unilever nauwelijks mee met de conjunctuur. De bedrijven die zich weinig aantrekken van de economische groei of krimp zijn bedrijven die zich richten op de primaire levensbehoeften. Denk hierbij aan bedrijven die zich richten op voedingsmiddelen, energie en telecomproviders.

 

En als je denkt: “Nou Robin, dit zal toch allemaal wel meevallen, hoe groot zijn de verschillen nou echt?” Kijk dan even naar onderstaande twee koersen. De eerste koers in van Randstad, en je ziet dat deze heel heftig meebeweegt met de conjunctuur. Dit aandeel varieert tussen de €20,- en €60,-. Als je nu in de 2de koers kijkt van Unilever zie je een vele malen rustiger verloop, de koers zet een stijgende lijn in zonder veel schommelingen tussendoor.

Vond je het nuttig?

Ik denk dat ik je hiermee wel heb overtuigd dat de verschillen tussen deze twee bedrijven enorm zijn. Nu ben ik benieuwd welke van de twee bedrijven op dit moment het meest aantrekkelijk is om te investeren gelet op de huidige stand van de economie. Is dit Randstad of is dit Unilever? Waar verwacht jij het meeste rendement uit te halen?

Laat dit antwoord achter in de comments en ik zal contact met je opnemen!

 

Stel je eens voor…

Een leven waarin je financieel vrij bent

Een leven waarin je zelf je keuzes kunt maken

Een leven waarin je niet iedere dag moet werken, maar mag werken

Een leven waarin je zegt: ik wil morgen op vakantie en je gaat morgen op vakantie

Dit klinkt leuk, maar voor zo lifestyle heb je geld nodig

Zo lifestyle kun je behalen met het beleggen. In mijn GRATIS e-book: De Succesvolste Beleggingsstrategieën leer ik jou precies met welke strategieën en methoden ik van verlieslijdend amateurbelegger naar extreem winstgevend belegger ben gegaan

Zo leer je dus direct hoe die prachtige lifestyle voor het grijpen ligt

Weet je…

Ik snap dat je sceptisch bent

Maar geef het een kans

Ik vraag alleen je naam en e-mailadres

Vul deze hieronder in voor jouw download

Op jouw lifestyle!